torstai 27. marraskuuta 2014

Pesto-kylmäsavulohirullat

Mulla oli pakkasessa anopin sisaren miehen itse kylmäsavustamaa lohta pala, jotain herkkua siitä oli loihdittava, ettei se vaan katoaisi suoraan suihin pelkästään leivän päälle siivutettuna. Mitäs jos rullia jollain täytteellä? Löysin arkistoistani Valion reseptin, jossa oli kivan oloinen pesto-tuorejuustotäyte. Lähdin siitä muutellen tekemään täytettä. Lohirullat nautittiin meillä tässä taannoin ystävien hyvässä seurassa alkuruokana sienikeiton kera saaristolaisleipäkiekkojen päällä. Ihania pikku paloja vaikka mihin juhlapöytään. Tuon kylmäsavulohen voi mainiosti korvata Valion tapaan graavilohella, mutta kyllä mun suuhuni nämä kylmäsavurullat ovat maukkaampia. Enpä jorise tässä sen enempää, pitää tehdä nopeasti ruoka ja sitten virittäytyä sohvalle telkkarin ääreen katsomaan jääkiekkoa. Se on tämä nuoren maalivahdin äitinä olo välillä aika hurjaa, kun maha on ihan solmussa kun niitä pelejä katsoo, jännittää niin paljon!










n. 300 g kylmäsavulohta viipaleina
1 rkl sitruunamehua
3/4 dl rucolaa hienonnettuna
2 rkl tilliä hienonnettuna

Asettele ohuet lohiviipaleet vieri viereen vähän limittäin tuorekelmun päälle n. 30 x 20 cm:n levyksi. Purista sitruunamehua suoraan sitruunan puolikkaasta lohiviipaleiden päälle. Sekoita tuorejuusto notkeaksi ja lisää loput ainekset joukkoon. Levitä täyte lastan avulla lohiviipaleiden päälle. Rullaa levy kääretortun tapaan tiukaksi rullaksi kelmun avulla ja kiedo kelmu lohirullan ympärille. Kiedo rulla vielä folioon ja laita pakastimeen muutamaksi tunniksi tai yön yli. Ota rulla huoneenlämpöön puolisen tuntia ennen leikkaamista. Leikkaa kohmeisena viipaleiksi ja lado ne tarjoilualustalle joko sellaisenaan tai ota saaristolaisleivästä pyöreän muotin avulla kiekkoja ja tarjoa lohikiekot niiden päältä. 



5 kommenttia:

  1. Onpa kiva ohje!! Mä en oo vielä kertaakaan näitä lohirullia tehnyt, mutta aikomus kyllä on tehdä, ehkä jopa jouluksi. Mulla on yks Viivin ja Wagnerin keittokirja, jossa näiden ohje on. Tosin hieman erilaisin täyttein, mutta kuitenkin.
    Mitenkäs pelit on menny? Mä en oo yhtään nyt seurannut jääkiekkoa. Isäntä lopetti pelaamisen, tai nykyään vaan "höntsäilee", kalastus on nyt vienyt miehen niin täysin! ☺ Mutta kyllä se jääkiekko edelleen on se mun ykkössuosikki urheilulajini.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olen tehnyt lohirullia usein eri täytteillä, kannattaa kokeilla! Pelit on menny vaihtelevasti, istun nytkin paikan päällä maha solmussa jäljittämässä!:)

      Poista
    2. Ei näköjään kannata yrittää vastailla kaukalon laidalta kännykästä erätauolla huonoilla silmillään, vastaukset on ihan mitä sattuu!☺

      Poista
  2. Ovat herkkua....miten vaan syötyinä. Minä pinnann usienmiten ja laitan jotain maustettua tuorejuustoa täytteeksi. Ihanan siistejä olet saanut leikattua. Aina kun se ei onnistu, vaikka kuinka kohmeisena passelilla veitsellä yrittää. Myoös savukinkista ja savuporosta tulee ihania samaan tapaan tehtyinä. Kylmäsavulohi on minunkin suosikkini näissäkin, toki graavattukkin menee...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä haluaisin kokeilla tota savuporoa täytteeksi, sillon noi rullat voisi ehkä tehdä graavistakin!☺

      Poista